Bergamo – czy warto?

Czasy gdy Bergamo było tylko bramą do Mediolanu już na szczęście dawno minęły.

Lotnisko Bergamo Orio al Serio (BGY) ma połączenia z większością dużych miast w Polsce, lata tam zarówno WizzAir jak i Ryanair, ceny biletów zaczynają się od 39zł OW. Z Bergamo bądź Mediolanu dostaniemy się pociągiem praktycznie w każdy zakątek Włoch, natomiast warto też poświęcić trochę czasu na samo Bergamo.

Długi sierpniowy weekend postanowiłam spędzić nad jeziorem Como. Przyleciałam do Bergamo o 8.15, pociąg nad jezioro ruszał o 12.12. Czyli miałam 4 godziny na ponowną wizytę w Bergamo. I wiecie co jest w takich powrotach najfajniejsze? Że zawsze odkryje się coś nowego, na coś inaczej się spojrzy, coś się inaczej odbierze.

Po kolei. Ruszamy do Bergamo. Po wyjściu z hali przylotów kierujemy się na prawo, do informacji turystycznej, gdzie kupujemy bilet na autobus. Do miasta kursuje autobus nr 1, kursy co 20 minut. Bilet jednorazowy kosztuje 2,3 EUR, bilet 24-godzinny 5 EUR. Warto kupić ten drugi jeśli chcemy skorzystać z kolejki (funicular) prowadzącej do górnej części miasta (Citta alta). Kolejka wchodzi w skład komunikacji miejskiej i obowiązują na nią bilety komunikacji miejskiej. Wychodzę z terminala, jest 8.40, na tablicy informacja, że autobus odjeżdża o 9.00. Tymczasem po 3  minutach podjeżdża bus, ludzie wsiadają i ruszamy. To by było na tyle jeśli chodzi o włoskie rozkłady jazdy 🙂

Jadę autobusem do stacji kolejki, tam wsiadam do wagonika i wysiadam w górnym mieście. Autobus z lotniska też dojeżdża do Citta Alta, nie trzeba się przesiadać ale przejazd kolejką jest szybszy i fajniejszy 😉

Na górze wita mnie wymarłe miasto. Jest 9 rano, dzień wolny od pracy, Włosi jeszcze się budzą, turyści nie zdążyli dojechać. Większość sklepów i restauracji zamknięta, na szczęście jakieś bary serwują kawę dla tych, co od 4 rano byli w podróży. Trafiłam do baru, który serwował sycylijski streetfood. Skoro Sycylia to do kawy musi być cannolo siciliano . Do wyboru wersja mała za 1,5 EUR lub duża za 3 EUR. Oczywiście wzięłam dużą. Rurki były świeżo wypieczone, pani napełniła ją kremem na bazie ricotty i posypała pistacjami (do wyboru były jeszcze wiśnie i czekolada). Była pyszna ale niestety nie aż tak dobra jak te, które jadłam na Sycylii.

Po kawie i słodkościach ruszyłam dalej w miasto. Uliczki zapełniały się z każdą minutą i po godzinie 10 miasto zaczęło żyć.

Po odwiedzeniu starych kątów, zajrzeniu w parę nowych zaułków i obejściu górnej części miasta zaczęłam się kierować z powrotem do kolejki. I tu zauważyłam po raz pierwszy (a byłam w Bergamo chyba piąty raz), że przy stacji górnej kolejki jest restauracja z tarasem. Uznałam, że jeszcze jedna kawa nikomu nie zaszkodzi, przecież jestem na nogach od 4 rano, no i jestem w kraju, w którym kawa jest swego rodzaju sacrum. Chwila czekania na wolny stolik i można rozkoszować się widokiem.

Widoki naprawdę przednie. Widać całe dolne miasto, kolejkę jak i lądujące oraz startujące samoloty. Mogłabym tam siedzieć godzinami.

Kawa niestety nie była najlepsza (wzięłam americano, może espresso mają lepsze) ale widoki rekompensowały wszystko. Niemniej ten widok był wart więcej niż zapłacone 2 EUR (1,9 dokładnie).

Po 2 kwadransach uznałam, że koniec tego dobrego i trzeba jeszcze poszwendać się po dolnym mieście. Wsiadłam w kolejkę, potem w autobus i oto byłam w sercu dolnego miasta. Ponieważ było święto, to zarówno na górze, jak i na dole, życie koncentrowało się wokół kościołów.

Krótki spacer po placach dolnego miasta i kierunek Stazione skąd o 12.12 ruszyłam do ostatecznego celu mojej podróży – nad jezioro Como. Z Bergamo do Lecco i stamtąd do mojej bazy na 4 sierpniowe dni, czyli miejscowości Bellano.

Oczywiście mój spacer wyglądał tak tylko dlatego, że Bergamo znam już dość dobrze. Zwiedzałam tamtejsze muzea i kościoły podczas poprzednich wizyt stąd teraz tylko spacer i poczucie klimatu miasta, wczucie się we włoską atmosferę. Jeśli wybieracie się do Bergamo po raz pierwszy pewnie wasza wizyta będzie wyglądała inaczej.