To już niestety ostatni wpis z Cypru ale wydaje mi się, że z najładniejszymi widokami 🙂 Dziś zabieram Was do największej imprezowni Cypru – Ayia Napa, na najpiękniejsze plaże i przepiękny przylądek Cape Greco.

Ayia Thekla – plaża i kościółek

Nasze zwiedzanie okolic Ayia Napa zaczęliśmy od plaży Ayia Thekla położonej ok. 7 km od kurortu (w stronę Larnaki). Plaża wzięła swoją nazwę od malutkiej starej kapliczki stojącej w pobliżu. To jedna z najspokojniejszych plaż w regionie. W grudniu wszystkie były spokojne ale jeśli wybieracie się na Cypr latem gdy inne plaże są okupowane przez tłumy plażowiczów to warto sobie zapamiętać tę nazwę! Plaża jest nieduża ale bardzo urocza, woda niewiarygodnie przejrzysta. Niestety do kościółka nie udało się nam podejść, bo przy plaży trwa budowa apartamentów i dojście było zagrodzone.

Plaża Makronisos

Właściwie nie jest to jedna plaża a kilka mniejszych plaż połączonych ze sobą. Oddalone od Ayia Napa o 6 kilometrów należą do najładniejszych plaż na Cyprze. Piasek jest bielusieńki, woda tak czysta, że gdyby nie była słona to można by ją było butelkować 😀 W sezonie na plażach działają wypożyczalnie leżaków i parasoli, a wokół nich rozlokowane są bary i restauracje.

Plaża Nissi

Nissi Beach to bezsprzecznie najpoważniejsza kandydatka do tytułu najlepsza i najpiękniejsza plaża na Cyprze. Czytałam pozytywne opinie o cypryjskich plażach ale myślałam, że po wakacjach na Seszelach to już mnie żadna plaża w Europie nie zachwyci. A jednak się myliłam. Nissi jest oddalona tylko 3 km od Ayia Napa. Jest to popularne miejsce dla rodzin z dziećmi – woda jest tu zupełnie spokojna i płytka, piasek mięciutki. Są prysznice, są leżaki, są sklepy, bary i restauracje. Podejrzewam, że latem są tu ogromne tłumy, bo nawet w grudniu było tu sporo osób!

Przy plaży znajduje się laguna gdzie woda jest tak płytka, że można przejść do znajdującej się nieopodal wyspy. Sama laguna jest bajeczna, woda cieplutka nawet w grudniu ale prawdziwym gwoździem programu są widoki z tej wysepki. Wejdźcie na wzniesienie (nie jest duże, jest ścieżka – można wejść nawet boso) i podziwiajcie wielki błękit. To był mój pierwszy wielki zachwyt na Cyprze. Zresztą patrząc na zdjęcia chyba się nie dziwicie? 🙂

Ayia Napa (Agia Napa) – najgłośniejszy kurort na Cyprze

Wielokrotnie już pisałam, że duże kurorty w sezonie to jest coś co omijam szerokim łukiem. Ayia Napa od wielu lat ma opinię kurortu, gdzie przyjeżdża się na wczasy i na imprezy, a nie podziwiać zabytki. Latem dudnią dyskoteki i kluby, alkohol leje się strumieniami a miasto żyje 24 godziny na dobę. Taki klimat 😉 Zimą – cudowna cisza i spokój. Stare miasto, promenada, hotele i port (skąd od maja do października można wypłynąć w rejs statkiem) są niemal puste, działają tylko nieliczne restauracje. My akurat tu zgłodnieliśmy, weszliśmy do jednej z niewielu otwartych tawern i nie dość, że zjedliśmy tu jeden z najlepszych posiłków na Cyprze to jeszcze z tak cudowną obsługą, że momentami płakaliśmy ze śmiechu 😉 Jeśli zastanawiacie się gdzie można dobrze zjeść w cudownej atmosferze w Ayia Napa to zapiszcie sobie tę nazwę – Isaac’s Tavern. Pyszne jedzenie (genialne meze!), świetne wino no i ta wspaniała obsługa. Ceny wyższe niż w innych tawernach, w których jadaliśmy ale warto!

Wyjeżdżając z Ayia Napa naszą uwagę przy drodze zwróciły wielkie rzeźby. Nie myśląc wiele zatrzymaliśmy się i postanowiliśmy sprawdzić co to za ciekawostki. Wszak przewodnik pisał tylko o plażach i imprezach w Ayia Napa, a zwiedzanie to co najwyżej lokali rozrywkowych 😉 Okazało się, że miasto ma naprawdę fajną, w dodatku bezpłatną atrakcję – muzeum rzeźb na otwartym powietrzu. Na mapie szukajcie Ayia Napa Sculpture Park. Na ogromnym terenie znajduje się kilkaset rzeźb mających promować sztukę i kulturę. Park powstał 10 maja 2014. Początkowo rzeźby tworzyli artyści greccy i cypryjscy, dziś można podziwiać dzieła artystów z całego świata. Co roku przybywa kilkanaście nowych! Zaplanujcie swoją wycieczkę do Ayia Napa tak, żeby przyjechać tu chociaż na godzinkę. Jeśli Wasz hotel znajduje się w centrum to do parku możecie podjechać miejskim autobusem (przystanek znajduje się przy samym wejściu) lub rowerem – w sezonie w Ayia Napa działa wiele wypożyczalni rowerów.

Sea Caves

Następny punkt naszego zwiedzania tej części Cypru to morskie jaskinie oddalone o 7 km od Ayia Napa. Jeśli podróżujecie samochodem to kierujcie się znakami na sea caves. To bardzo popularna atrakcja i nawet w grudniu było tu sporo turystów. Przy jaskiniach znajduje się parking.

Jaskinie zostały wyżłobione naturalnie i są częścią Parku Narodowego Cape Greko. Kolor wody jest tu wręcz nieprawdopodobny i można się w tym błękicie zanurzyć. Nie sprawdzałam temperatury ale sporo osób się kąpało (w grudniu!) i nie wyglądali na morsów 😉 Ogromną atrakcją jaskiń jest skalne okno. Można do niego bez większego problemu zejść (po skałach więc weźcie dobre buty) i zrobić bajeczne zdjęcia. To również jedno z moich ulubionych miejsc na Cyprze, zdecydowanie warto! A nawet trzeba.

Cape Greco

Z jaskiń jedziemy dalej w kierunku koniuszka wyspy zatrzymując się po drodze przy punkcie widokowym na Capo Greco. Do samego punktu trzeba trochę dojść z parkingu ale nie jest to męcząca wędrówka. Ścieżka jest częścią jednej z tras trekkingowych, które są wyznaczone na terenie parku narodowego. Widoki z punktu są oczywiście przepiękne – widać stąd jaskinie (do których też prowadzi szlak i można dojść pieszo), widać bezkres błękitnego morza i piękną przyrodę. Stoi tam ławeczka więc można przysiąść i rozkoszować się widokami. Albo wrócić i ruszyć dalej 😉

Most Miłości

Nasz kolejny punkt zwiedzania oddalony jest o 2 kilometry. To kamienny Most Miłości – Love Bridge. Niestety ze względu na groźbę zawalenia most jest zagrodzony i można zrobić mu zdjęcie tylko z daleka, absolutnie nie można na niego wchodzić. Natomiast podróżując po Cape Greco na pewno warto się tu zatrzymać i go zobaczyć.

Uwaga – na Cyprze są dwa Mosty Miłości. Drugi, popularniejszy (i może nawet ładniejszy) znajduje się przy wyjeździe z Ayia Napa – tuż przy parku rzeźb.

Kilkaset metrów dalej znajduje się malutki uroczy kościółek Agioi Anargyroi. Biała budowla z błękitnymi kopułami – typowo grecki obrazek. Kościoła strzeże cała banda kotów 🙂

Za kościołem znajdują się schody, którymi można zejść do kolejnych jaskiń – Ayioi Anargyroi Cave. My byliśmy tam tuż przed zachodem słońca więc nie było już tego efektu wow i wielkiego błękitu. Ale jak już jesteście w okolicy to warto zajrzeć.

Tutaj ze względu na zapadający zmrok zakończyła się nasza wycieczka. Ale można pojechać jeszcze dalej w kierunku miejscowości Protaras. Po drodze są kolejne jaskinie (m. in. jaskinia Cyklopa) i plaże – Konnos, Mimosa, Fig Tree czy Lombardi.

Limassol i Plaża Gubernatora

Limassol to zupełnie inna część Cypru ale nie wiedziałam, do którego wpisu go dorzucić. Do żadnego mi nie pasował więc musi być w ostatnim 😉 Limassol zwiedzaliśmy w drodze z Nikozji do Paphos. Chociaż zwiedzaliśmy to chyba zbyt dużo powiedziane. Po prostu zatrzymaliśmy się tu na spacer i na obiad. Pogoda była mocno średnia więc nie chodziliśmy za dużo. Przeszliśmy się wzdłuż morza, a także spędziliśmy chwilę w świątecznej wiosce. Na koniec zjedliśmy nasze ulubione lody Haagen Dazs (w Limassol jest ich ogromna lodziarnia) i ruszyliśmy do Pafos.

W okolicy Limassol znajduje się plaża Gubernatora (Governor’s Beach) wg wielu rankingów będąca jedną z najładniejszych na wyspie. Cóż, pewnie przy innej pogodzie jest najładniejsza. W deszczu i chmurach była ładna ale nie zrobiła na nas takiego wrażenia jak plaże w okolicach Ayia Napa.

Jedna odpowiedź do “Zwiedzanie Cypru – Aiya Napa i okolice – najpiękniejsze plaże Cypru i przylądek Cape Greco”